Ontwikkelingen in ons onderwijs
Komende schooljaren werkt de school aan een nieuw en actueel curriculum dat voldoet aan alle wet – en regelgeving, aansluit bij hedendaagse behoeften en zich richt op het voorbereiden van leerlingen op de toekomst . Doel is leerlingen maximaal voor te bereiden om als kritisch wereldburger bewuste keuzes te kunnen maken die bijdragen aan kwaliteit van hun eigen leven en dat van andere burgers en toekomstige generaties.
Inhoudelijk leggen we de nadruk op het versterken van algemene basisvaardigheden en een doorlopende leerlijn voor Taalonderwijs. Binnen het Mentoraat leggen we de nadruk bij Leren- Leven- Kiezen, met als prioriteit het aanleren van de executive vaardigheden.
Duurzaamheid, Burgerschap en digitale geletterdheid zijn belangrijke thema’s die komend jaren een belangrijke plaats krijgen in het onderwijs.
Binnen de school zijn er onderwijsstromen ontwikkeld waarbij vakoverstijgend en niveau- overstijgende programma’s worden aangeboden, gericht op verdieping (plus-programma), verrijking (talentontwikkeling)en ondersteuning. Leerlingen leren in de school, maar doen ook buiten de school onderzoek en werken mee aan regionale en (inter)nationale projecten.
We bieden een brede ontwikkeling aan in de onderbouw , en laten leerlingen kennis maken met alle verschillende terreinen. Vanaf de brugklas worden er vier stromen aangeboden: Art & Design, Business, Sport Health & Nature (SHN) en Science. Tijdens deze doorlopende leerlijn van 1 t/m 3 krijgen de leerlingen op vakoverstijgende en onderzoekende wijze de mogelijkheid om zich gedegen voor te bereiden op de profielkeuze in de bovenbouw.
Dit jaar starten we ook met het aanbod van VWO +, een tweejarige brugklas met dakpanklassen, een aparte mavo-stroom en determinatie pas na 2 jaar.
Binnen het huidige onderwijsprogramma hanteren wij vier uitgangspunten (scroll omlaag):
Prikkelende en uitdagende lessen
Bij ons staat de docent centraal. Hij of zij is de coach, de begeleider, de expert en ook de ontwerper van het leerproces. Daarbij maken we gebruik van ICT, maar ook van boeken en andere materialen. ICT is dus één van de hulmiddelen bij het leren. Iedere leerling heeft een eigen
laptop. In de brugklas wordt binnen de mentoraatslessen ook een module ICT en mediawijsheid gegeven om iedere leerling basisvaardig te maken in ICT. In onze lessen zijn wij op zoek naar nieuwe en andere vormen van
didactiek, om zo goed aan te blijven sluiten bij wat leerlingen nodig hebben. Dat doen we met bijvoorbeeld Eduscrum in de les en een doorlopende leerlijn onderzoeksdidactiek.
De leerling als eigenaar van zijn of haar eigen leerproces
Het is belangrijk dat leerlingen leren om zelf eigenaar te zijn, de regie te hebben, over hun leerproces. Dat ze het niet meteen kunnen, maar moeten leren, dat weten we ook. Door middel van reflectie, MOL gesprekken (mentor-ouder-leerling gesprekken waarin de leerling centraal staat) en veel aandacht voor LPO (leren plannen en organiseren) werken we aan de vaardigheden en functies die je nodig
hebt om eigenaar te kunnen worden. Ook zijn we bezig met formatief toetsen, zodat leerlingen ook tijdens hun leerproces – en niet pas aan het einde met een toets – feedback en feed forward krijgen, zodat ze weten waar ze staan en wat ze nog te doen hebben.
Brede ontwikkeling
Naast een breed aanbod in de onderbouw hebben we een brede keuze van vakken in de bovenbouw, zoals muziek, Cambridge English, Spaans en filosofie. De brede
ontwikkeling vindt ook buiten de lessen plaats met een divers aanbod van activiteiten op het gebied van toneel en muziek, sport, debatteren en reizen en excursies.
Maatwerk
Wij bieden waar mogelijk individuele leerroutes aan leerlingen. Te denken valt aan leerlingen die voor sommige vakken versneld examen doen of havoleerlingen die een enkel vak op vwo niveau afsluiten. Ook bieden wij in de onder- en bovenbouw de mogelijkheid om een extra vak te
kiezen, de zogenoemde ‘plusvakken’.
Voor de leerlingen die meer aan kunnen is er het Eureka-traject. Geselecteerde leerlingen hebben de mogelijkheid om één tot vijf lessen per week te missen en in die tijd werken zij aan een project naar keuze. Hierin worden zij extra begeleid, op de inhoud, maar ook op het ontwikkelen van vaardigheden en metacognitieve functies, zoals doorzettingsvermogen of bijvoorbeeld het omgaan met perfectionisme.
In de bovenbouw kunnen deze leerlingen al onderwijs volgen aan de universiteiten via ons lidmaatschap van Pre-University College. Maatwerk zit ook in onze begeleiding, want iedere leerling heeft iets anders nodig. We streven naar planmatig handelen hierin, zodat we tijdig signaleren en samen met leerling en ouders kunnen kijken welke
ondersteuning nodig is. De komende jaren is het versterken van het mentoraat als middel hierbij één van onze belangrijke ontwikkelingen.