Communicatie
Omdat je er niet alleen voor staat!
Het samenspel tussen ouders en school is een belangrijke factor voor een succesvolle schoolloopbaan van de leerling. Langs verschillende wegen houden we contact met de ouders over wat er op school en met de leerling gebeurt.
Gesprek met mentor of vakdocent
Na de eerste periode bieden wij in november/december de mogelijkheid voor mentor-ouder-leerling gesprekken. In dit gesprek maakt de leerling samen met ouders en school afspraken voor de komende periode. Ook kunnen ouders (samen met de leerling) in deze periode een afspraak maken voor een 10-minutengesprek met de vakdocent.
Eind maart is er opnieuw de mogelijkheid voor een mentor-ouder-leerling gesprek en kunnen ouders nog een gesprek aanvragen met een vakdocent van een vak waar de leerling onvoldoende voor staat.
Ook buiten deze georganiseerde momenten nemen indien nodig de mentor of de teamleider contact met thuis op. Natuurlijk is het ook mogelijk zelf een afspraak te maken met vakdocenten, de mentor of één van de teamleiders.
Algemene ouderavonden
Tijdens deze avonden krijgt u informatie over zaken die op dat moment aan de orde komen. Er valt onder meer te denken aan leerlingbegeleiding, richtingkeuze, buitenlesactiviteiten en examens.
Rapportage
De leerlingen worden beoordeeld op grond van hun prestaties. Over deze beoordeling vindt binnen de vaksecties overleg plaats, zodat er geen verschillen ontstaan in de beoordeling van gelijke prestaties (proefwerken bijvoorbeeld) door verschillende docenten. De mentor en de docenten die aan een klas lesgeven, vergaderen samen over elk rapport. Alle cijfers komen in Magister, ons digitaal administratiesysteem, te staan.
Leerlingen en ouders hebben via Magister toegang tot de NAW-gegevens van de leerling, de cijfers en de aanwezigheidscontrole. Aan het begin van het schooljaar worden de inloggegevens aan de ouders verstrekt. Tweemaal per jaar krijgt uw zoon/dochter een rapport mee naar huis, halverwege het jaar (februari) en aan het eind van het jaar (juli).
In het eerste jaar wordt bij het eerste rapport een portfoliomap meegegeven. Deze map dient u de gehele schoolloopbaan te bewaren zodat de rapporten en eventuele getuigschriften daarin opgeborgen kunnen worden. Het rapport kan zo ook op een beschermde manier in de tas van de leerlingen mee naar huis genomen worden. De rapporten hoeven NIET getekend door de ouders retour te komen naar school. Wij gaan ervan uit dat ouders/verzorgers de vorderingen van hun zoon/dochter volgen door regelmatig Magister te raadplegen. De papieren uitdraai van het rapport is voornamelijk bedoeld om thuis te bewaren en te kunnen laten zien aan derden.
De website van het Castor College
Op onze website www.castorcollege.nl kunt u de volgende informatie vinden:
- Informatie over ons profiel ‘de ondernemende school’ en ons veelzijdig aanbod (reizen, projecten, de pijlers, sportdagen, etc.)
- Informatie over begeleiding
- Informatie per onderwijssoort (bevorderingsrichtlijnen, vakanties, nieuwe vakken, examens)
- De jaaragenda
- Het laatste nieuws
- Diverse snelkoppelingen naar het rooster, Magister, de schoolmail, schoolloket, contact
E-mailadres
Elke leerling en medewerker van het Castor College heeft een eigen e-mailadres van school. Het e-mailadres van de leerling ziet er als volgt uit:
roepnaam.tussenvoegsel+achternaam@castorcollege.nl
bijvoorbeeld jan.vanvliet@castorcollege.nl. Deze e-mail is vanuit de school te benaderen via Outlook en buiten de school via de link ‘Castor Mail’ op de website.
Dit e-mailadres is in principe alleen bedoeld voor schoolgebruik. Van iedereen wordt verwacht dat de e-mail op een verantwoorde en fatsoenlijke manier gebruikt wordt. Leerlingen houden zich op de hoogte van inkomende mails en zorgen ervoor dat hun mailbox niet vol raakt.
Digitale nieuwsbrief
Enkele malen per jaar ontvangt u onze digitale nieuwsbrief, waarin we u informeren over de komende periode en we terugblikken op de activiteiten van die hebben plaatsgevonden.
Schoolgids
De schoolgids verschijnt aan het begin van elk schooljaar. Deze gids geeft een beeld van de organisatie en de gang van zaken op school. De jaarkalender hebben we niet meer opgenomen in de schoolgids, maar vindt u altijd actueel terug op onze website.
Klachten
Op onze school gaan we ervan uit dat een meningsverschil of conflict in goed overleg opgelost kan worden. Vaak zal een van onze personeelsleden daarbij een bemiddelende rol spelen. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan kan iemand een klacht indienen. In het leerlingenstatuut van onze school staat de klachtenprocedure beschreven. Het gaat dan om klachten “over gedragingen of het nalaten van gedragingen van de zijde van een of meer medeleerlingen, ouders/verzorgers/voogd, personeelsleden, directieleden en bestuursleden van de school”. Het leerlingenstatuut is te downloaden van de website van onze school.
Wanneer iemand een klacht wil indienen, kan hij zich wenden tot een van de volgende functionarissen. In de eerste plaats kan hij bij de mentor terecht. Andere mogelijkheden zijn de teamleider, de directie of uiteindelijk het bevoegd gezag. Ook kan hij zich wenden tot een van de vertrouwenspersonen: de heer M. Lindeman en mevrouw G. Merbis.
Mocht de interne afhandeling van een klacht niet tot een bevredigend resultaat leiden, dan kan beroep aangetekend worden bij een landelijke klachtencommissie; www.onderwijsgeschillen.nl.
Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld: de vertrouwenscontactpersoon van de school en/of meldpunt vertrouwensinspecteurs (0900) 111 3 111.
Op de website van de Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland (www.svok.nl) is de klachtenregeling te vinden zoals die is opgesteld door de landelijke ouderverenigingen, de besturenbonden en de bonden van onderwijsgevend en onderwijsondersteunend personeel.