Begeleiding
Goede zorg voor alle leerlingen: dat is waar onze school naar streeft. Leerlingbegeleiding is op onze school onderdeel van het normale onderwijsaanbod. Zo is er begeleiding die gericht is op de cognitieve ontwikkeling en de studieresultaten, bijvoorbeeld studielessen in de brugklas. Daarnaast is de leerlingbegeleiding gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Ook is er veel aandacht voor keuze- en loopbaanbegeleiding.
De mentor
Elke klas heeft een eigen mentor (of twee duo-mentoren), die ook les geeft aan de betreffende klas en ook over één of twee mentoruren beschikt. Hierdoor is de mentor vertrouwd met zijn klas en de eventuele problemen die zich daar voordoen. Ook onderneemt hij samen met zijn leerlingen sociale activiteiten buiten het lesprogramma om. Voor leerlingen en ouders is de mentor het eerste aanspreekpunt in school. In de brugklassen zijn er naast de mentor ook twee juniormentoren. Dit zijn betrokken leerlingen uit de bovenbouw.
De decanen
In het Nederlands onderwijssysteem moeten onze leerlingen al vrij vroeg keuzes maken voor hun vakkenpakket en vervolgopleiding. Dat kunnen best lastige en spannende keuzes zijn. Daarom neemt loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) een belangrijke plaats in bij de ondersteuning van onze leerlingen.
Onze decanen begeleiden, samen met de mentor, bij profiel- en studiekeuze. Dit gebeurt in de mentorlessen, tijdens informatieavonden en bij individuele gesprekken. Ook stimuleren wij onze leerlingen om tijdig en voldoende te oriënteren op vervolgopleidingen. Het decanaat is laagdrempelig en leerlingen kunnen altijd terecht voor een gesprek.
Leerlingbegeleiding
Problemen proberen we te voorkomen, maar soms zijn ze er toch. Veel zijn er snel op te lossen door de mentor of vakdocent. Soms worden specialisten binnen de school ingeschakeld:
De specialisten binnen onze school zijn:
- De zorgcoördinator
- CJG-coach
- Trajectbegeleiders voor leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte
- Leerlingbegeleiders
- Faalangstreductietrainers
- Sociale vaardigheidstrainers
- Dyslexiecoaches voor Nederlands en de Moderne Vreemde Talen
- Schoolmaatschappelijk werk
- Coaches op maat
- Schoolarts
Huiswerkbegeleiding
Tijd vrijmaken voor huiswerk is niet altijd even eenvoudig voor kinderen. Leerlingen die moeite hebben met het maken en/of plannen van hun huiswerk kunnen gebruik maken van onze huiswerkbegeleiding. Bij de huiswerkbegeleiding wordt de leerling begeleid op een manier die aansluit op de individuele leerbehoefte. We helpen de leerling om zich verantwoordelijk te voelen voor het eigen leerproces en het beste uit zichzelf te halen. Ook ná de begeleiding. Het uiteindelijke doel is om uw kind meer persoonlijke motivatie voor school mee te geven, zodat de prestaties op school verbeterd worden.
Werkwijze
Na een evaluatiecheck van de mentor en motivatie van de leerling kan de leerling via een intakeformulier geplaatst worden. We ondersteunen de leerlingen door ze een begeleider toe te wijzen waar ze 2x per week ondersteuning krijgen. Tussen 14:30 u en 17:45 u is de leerling welkom in het Paviljoen. We bespreken met elkaar de afgelopen dag en maken we een planning voor de aankomende dagen. Ook worden eventuele aandachtspunten besproken. Wat kan er de volgende keer beter of anders? Vervolgens werkt de leerling aan het huiswerk en ondersteunen wij door middel van overhoren en bijvoorbeeld door te helpen met samenvatten. De mentor en ouders worden op de hoogte gehouden van de ontwikkeling aan de hand van reflecties.
Kenmerken van onze huiswerkbegeleiding
1. Rustige leeromgeving voor leerlingen in een fijne omgeving. 2. Een omgeving waar leerlingen huiswerk willen maken in plaats van moeten maken. 3. Leren plannen en structureren. 4. Zelfvertrouwen ontwikkelen. 5. De begeleiding wordt gericht de behoefte van de leerling. We maken daar duidelijke afspraken over. 6. Persoonlijke aandacht. Iedere leerling is anders en leert anders. We willen aansluiten bij die behoefte.. 7. Eigen verantwoordelijkheid. We leren de leerling de verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.
Organisatie van de zorg
De mentor is de spin in het web als het gaat om de begeleiding van leerlingen. De mentor voert gesprekken met de leerling, de klas en vangt signalen op voor als het even niet goed gaat. Ouders hebben in eerste instantie contact met een mentor als er bij hun kind wat speelt. Als blijkt dat de problematiek de mentortaak overstijgt, schakelt de mentor de teamleider en de zorgcoördinator in. De rol van de zorgcoördinator is om mee te denken en advies te geven over passende ondersteunings- en begeleidingsmogelijkheden voor leerlingen met een hulpvraag. De zorgcoördinator kan ook aansluiten bij gesprekken met leerlingen en hun ouders.
Mogelijke vormen van extra ondersteuning die de zorgcoördinator kan inzetten zijn:
- Inzetten van School Maatschappelijk Werk
- Consult aanvragen bij de schoolarts
- Doorverwijzen naar de CJG-coach. CJG staat voor Centrum Jeugd & Gezin. Iedere woensdagochtend tussen 9 u en 12 u heeft het CJG inloopspreekuur op onze school. Leerlingen en ouders kunnen daar laagdrempelig terecht met hun hulpvragen.
- Jongerenwerk: Jongerenwerk Beverwijk en Heemskerk zijn soms in pauzes aanwezig binnen onze school. Leerlingen kunnen hier terecht met vragen als zij daar behoefte aan hebben.
- Ondersteuning vanuit onze trajectvoorziening. De trajectvoorziening wordt gecoördineerd door de trajectbegeleider en er zijn leerlingbegeleiders die leerlingen begeleiden.
De trajectvoorziening is een rustige, veilige ruimte, waarvan de leerlingen met een zogenaamd traject-arrangement ook gebruik kunnen maken buiten hun begeleidingstijd. In de trajectvoorziening worden onder andere leerlingen begeleid met een diagnose (bijvoorbeeld autisme) of (bijna) thuiszitters die weer naar school worden toegeleid.
Het streven is om in een zo vroeg mogelijk stadium pedagogisch-didactische en/of sociaal-emotionele belemmeringen te signaleren en hierop in te spelen. Het ondersteuningstraject is erop gericht dat een leerling op succesvolle wijze zijn schoolloopbaan kan afronden. Als u vragen heeft over onze zorgstructuur dan kunt u contact opnemen met m.duin2@castorcollege.nl of l.vanroermund@castorcollege.nl.
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Als wij op school een vermoeden hebben dat een leerling mogelijk slachtoffer is van huiselijk geweld en/of kindermishandeling, dan handelen wij zoals beschreven staat in de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling van de rijksoverheid. Het doel is sneller en adequater ingrijpen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling.
Samenwerking GGD Kennemerland
Onze school werkt samen met de afdeling Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de GGD Kennemerland. Zij houden zich bezig met een gezonde ontwikkeling en opvoeding van alle kinderen en jeugdigen.
De JGZ doet individueel onderzoek, geeft voorlichting, advies, en kortdurende begeleiding aan leerlingen, leerkrachten en of ouders. In de tweede en vierde klassen vullen leerlingen een vragenlijst in van de JGZ. Het doel is om erachter te komen of er eventueel extra aandacht van nodig is. Op basis van deze vragenlijsten voert de jeugd arts of jeugdverpleegkundige een kort gesprek. Zodra uw kind in de tweede klas en/of zit ontvangt u hierover uitgebreide informatie.
De jeugdarts geeft informatie aan school alleen door na toestemming van ouders tenzij de veiligheid in het geding is. De jeugdarts wordt ingeschakeld indien er sprake is van langdurig of frequent verzuim.
Bij vragen en eventuele problemen kan altijd contact met de jeugdarts worden opgenomen via telefoonnummer 023-7891777 of met onze zorgcoördinatoren (tevens aandachtsfunctionaris) binnen onze school mevrouw Duin en mevrouw van Roermund.