De onderbouw
De eerste drie leerjaren van de havo en het vwo vormen de onderbouw. Voor de mavo zijn dit de eerste twee jaren. In de onderbouw wordt een basis gelegd in kennis en vaardigheden met een breed aanbod van vakken. Er is samenhang binnen en tussen de vakken, waarbij er met regelmaat vak en niveau-overstijgend wordt gewerkt.
Tweejarige brugklasperiode
Wij werken met een tweejarige brugklasperiode. Door de brugklasperiode te verlengen krijgen onze leerlingen ruim de tijd om erachter te komen op welk niveau zij het beste presteren. We bekijken gedurende de 2 jaar in overleg met de ouders, leerling, mentor en vakdocenten welk niveau het best passend is vanaf leerjaar 3.
Wij geloven erin dat elke leerling zijn eigen route moet kunnen volgen. Waar de een al direct weet wat de eindbestemming is heeft de ander hier meer tijd of aandacht voor nodig en dat is ok!
Aangrenzend aan het hoofdgebouw staat het “Junior Paviljoen”. In dit lichte en moderne gebouw hebben de brugklasleerlingen hun AVO-vakken en hun mentorlessen, zodat zij in een kleinschalige setting kunnen wennen aan de overstap naar het voortgezet onderwijs. Andere vakken zoals lichamelijke opvoeding, drama, beeldende vorming, biologie en natuurkunde volgen zij in het hoofdgebouw. In de mavo/havo brugklassen worden de leerlingen voorbereid op het maken van een profielkeuze in de bovenbouw van de mavo.
Klas 3
In het derde leerjaar stromen de leerlingen in op het niveau dat halverwege leerjaar 2 is vastgesteld. In havo 3 en vwo 3 worden de leerlingen voorbereid op het kiezen van een profiel in de bovenbouw. Hier gaat een zorgvuldig traject aan vooraf met LOB-lessen, proeflessen, decaan-lessen en mentor-gesprekken.
De onderbouw kenmerkt zich door:
- Een fijn en veilig pedagogisch klimaat
- Ontdekken wie je bent en/of wie je wilt zijn
- Kleinschalige teams van docenten waardoor een leerling zich gekend en erkend voelt
- Tijd en ruimte om als leerling tot bloei te komen.
- Talentontwikkeling
- Extra aandacht voor het aanleren van executieve vaardigheden
- Huiswerkbegeleiding en vakinhoudelijke begeleiding voor wie dat nodig heeft
vwo+ brugklas
Kinderen die extra uitdaging willen kunnen kiezen voor de vwo+ brugklas. In deze klassen bieden de docenten verrijking, verdieping en/of versnelling aan in de lesstof. Daarnaast volgen de leerlingen het vak klassieke cultuur. Binnen dit vak wordt een begin gemaakt met het Latijn. Zij nemen ook deel aan een project over de Romeinse stad. In het jaar worden er vier modules met onderwerpen als sterrenkunde, filosofie en programmeren aangeboden.
Projectonderwijs
Naast de reguliere lesweken hebben de leerlingen in de onderbouw een aantal keer per jaar periodeweken. Tijdens deze periodeweken zijn leerlingen onder andere vakoverstijgend aan het werk en komen vaardigheden aan bod als samenwerken, presenteren en onderzoeken. Voor het komende jaar staan er activiteiten gepland als een bezoek aan het museum van oudheden, artis, huis van Hilde en nemo. In deze weken gaan we ook aan de slag met sexuele voorlichting, digitale geletterdheid en zelfverdediging.
Papieren agenda
In de onderbouw werken onze leerlingen met een papieren agenda die zij van school krijgen. In deze agenda noteren ze het huiswerk en de leerstof en leren zij hoe ze een planning maken. In de mentorlessen, maar ook in de vaklessen wordt regelmatig aandacht besteed aan het werken met de agenda. Het werken met de agenda activeert de leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen over het eigen leerproces en biedt overzicht.